featured-content

Kuasa Idaman Honda VTEC

Pengalaman merasai kuasa i-VTEC pada sebuah Honda Civic FD 2.0 sehingga mencecah kelajuan 225 km/h ketika merentasi LPT cukup mendebarkan. Walaupun kuasa yg dihasilkan tidak sama seperti model Type R yg merupakan prestasi tertinggi keluarga Civic tetapi ianya sudah mampu menggambarkan akan kekuatan yg dihasilkan oleh penjana sistem VTEC itu.

VTEC singkatan kepada Variable Valve Timing and Lift Electronic Control dibangunkan oleh pengeluar terkemuka kereta Jepun iaitu HONDA. Sistem VTEC ini adalah yang pertama yg menjadi identiti tersendiri berbeza dengan pengeluar lain yg hanya menggunakan sistem variable valve timing.

'The Power of Dream' membawa maksud Kuasa Idaman sesuai dengan kuasa yg mampu dikeluarkan oleh penjana VTEC. Pada awal tahun 80-an Honda memulakan misi untuk menghasilkan enjin bersasaran kecil tetapi penghasilan kuasa kuda yg tinggi. Kereta pertama yg menggunakan sistem VTEC pada tahun 1989 ialah Integra JDM-spec dan Civic CRX SIR, yang menggunakan enjin B16A. Pembangunan enjin VTEC berterusan sehingga kini dengan kemunculan i-VTEC dan AVTEC.

i-VTEC: Intelligent VTEC diperkenalkan pada tahun 2001 dan dikendalikan oleh komputer untuk pengendalian output torque yg optimum dan penjimatan bahan api.

AVTEC: Advanced VTEC diumumkan oleh Honda pada tahun 2006 yg menggabungkan kekuatan dari sistem i-VTEC. Honda menyatakan sistem AVTEC akan membolehkan penggunaan bahan bakar 13% lebih baik dari i-VTEC. Sehingga kini sistem AVTEC masih belum dilancarkan.

2 comments:

are roLL September 4, 2010 at 11:25 PM  

good info bro... (:

jom singgah baca entry baru.. a r u l

eik`S noName September 5, 2010 at 9:33 AM  

nice..v-tec...
kali petama datang...dan akan datang lagi...huk3


Recent Comments

Editor

My photo
Hi my name is iRfan Johan. I run this blog as a fan of Fernando Alonso. This is not just F1, but this all about Racing. Thanks for visiting.
myfreecopyright.com registered & protected

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP