featured-content

Keluaran Terbaru PROTON

Kisah sejarah PROTON sehingga kini telah ada di entri bertajuk Dr. Mahathir dan Sukan Permotoran. Entri kali ini sebagai kesinambungan Proton hari ini. Proton Waja bakal menggantikan model lamanya kepada model baru yang menyerupai model Mitsubishi Lancer telah terjawab di berita tv3.

Penerangan model Proton Waja baru ini di blog SUKESUKI.

Perkongsian casis bukanlah suatu perkara yg baru bagi Proton. Model waja sebelum ini juga adalah hasil dari pembangunan kerangka contoh dari Volvo S40. Sudah pasti Proton akan memberi sentuhan teknologi dari Lotus yg digunakan pada keluaran Proton sebelum ini. Ford Focus juga adalah hasil perkongsian teknologi dengan Mazda 3. Begitu juga yg dilakukan oleh Proton-Mitsubishi-Lotus.

Setelah MPV pertama Proton dilancarkan iaitu Exora, Proton dikatakan dalam usaha untuk mencari pengganti bagi model segan mewah pertama Proton iaitu Perdana. Proton Perdana telah berada dalam pasaran dari tahun 1995-1999 bagi model Sei dengan menggunakan enjin 4G63 4 silinder 2.0 SOCH, model Perdana V6 pula dari tahun 1999-2010 dengan dua bentuk rekaan facelift yg berbeza menggunakan enjin 6A12 V6 2.0 DOCH. Perdana dibina dari asas model Mitsubishi Galant Eterna merupakan model pertama dari Proton yg dilengkapi sistem anti kekunci pada brek ABS.

Persoalan mengenai model pengganti Proton Waja telah terjawab bagaimana pula dengan model Proton Perdana? Adakah seperti dua gambar di bawah? Nantikan...

4 comments:

nasri September 6, 2010 at 2:01 AM  

nice info bro....xsabar lak nk menunggu cerita2 ttg pengganti perdana...mesti masyukk...gmba v6 yg kedua tu cntik....i like that model...nmpak eksekutif...=)

syahrilhafiz September 6, 2010 at 5:43 AM  

kemas model2 dua2 tuh..
tak sabar nak tengok..
makin maju proton..
tahniah lah..


Recent Comments

Editor

My photo
Hi my name is iRfan Johan. I run this blog as a fan of Fernando Alonso. This is not just F1, but this all about Racing. Thanks for visiting.
myfreecopyright.com registered & protected

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP