featured-content

Sistem Ekzos


Bertemu kembali entry ke dua dalam Sudut Teknikal. Bahagian yg paling kerap dilakukan modifikasi pada kereta ialah sistem ekzosnya. Bahagian ini juga dapat meningkatkan kuasa dari sebuah enjin mengikut T&S, kerana tanpa mengikut modifikasi ekzos yang betul akan memberi kesan pada kereta dan bunyi bising je lebih. Kebiasaannya kereta standard keluaran kilang menggunakan ekzos yg mengikut kualiti bunyi yg mesra alam tidak menyakitkan telinga.

Untuk menghasilkan ekzos yg mampu memberi peningkatan kuasa dan kepuasan, apa yg perlu ialah pada bahagian ekstraktor. Gunakan ekstraktor 4-2-1 yang mempunyai lengkokan lebih panjang dari asal. Selepas itu, teruskan dengan bahagian paip penyalur ekzos dan tabung tengah. Tabung tengah untuk 'redaman' pada bunyi ekzos sebelum ke muffler dan menyimpan angin sebelum dilepaskan.

Dan bahagian akhir, giliran memilih muffler. Ada S flow dan straight type. Kata seorang chinese di Kedai Ekzos "U kasi angkat S flow la..itu prestasi kereta lebih 'pick up' sikit". Jadi, fikir-fikirkanlah. Sistem ekzos yg dilakukan dengan betul mampu memberi sedikit hp. Di bawah ini, hasil yg dijalankan ke atas kereta seorang member.


Petikan dari blog tuan kerata, nasri-rs.blogspot.com
'baru2 nie aku telah mmberi sentuhan baru terhadap Wira RS ku ini.. RS-R muffler telah disumbatkn bersama tabung tengah 'twist flow' utk lebih mmberi kelancaran terhadap perfomance Wira RS.. hahahaaha.. bunyi xla kuat sgt sbb aku just guna S-Flow.. so, kegunaan minyak msih standard.. perfomance??? baek punyer... vrooooommmmmmmmmm....'

p/s: 'laju seperti Ferrari, selamat seperti Volvo'.

1 comments:

Anonymous,  March 28, 2017 at 7:54 PM  

4-2-1 low rpm bwah 4 mmg kuat pick up top lambat skit smpai. Biasa 4-2-1 auto sesuai sbab nk cari top n nk kuatkan lagi pick up. Manual pick up kuat top lmbat sebab dlu aku dh pkai dkt satria 4g91 mnual top smpai lmbat. Aku pkai 4-2-1,bullet 2 bji (1 utk mampat 1 utk pusing@tembak angin) pas 2 blkang street flow pick up mmg cam ala2 evo7 tpi top ngn saga blm lmbat plak aku smpai. Ni skag persona aku pkai 4-1,bullet 1 biji blkang S flow pick ok tpi xskuat 4-2-1 tpi top cpat smpai. Stakat 180km/j cpt je smpai klau dkt hgway. 4-1 high RPM atas 3 dh tbaik.

p/s (Laju sperti buggati selamat sperti tanker)

Recent Comments

Editor

My photo
Hi my name is iRfan Johan. I run this blog as a fan of Fernando Alonso. This is not just F1, but this all about Racing. Thanks for visiting.

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP