featured-content

'Dia Kimi Raikkonen'


Nama: Kimi Matias Raikkonen
Kewarganegaraan: Finland
Tarikh Lahir: October 17, 1979 - Esboo

Bekas pemandu F1 dan juga merupakan Juara Dunia edisi 2007 ini sering dianggap 'playboy' kerana mampu mencairkan hati mana-mana peminat wanita yg memandangnya. Bagaimanapun, Kimi tidak mempedulikan tanggapan negatif yg dilemparkan kepadanya. "Sebagai seorang pemandu F1 yg dikenali di serata dunia, itulah harga yg harus saya bayar," katanya. Pertembungan 3 penjuru Hamilton, Alonso dan Raikkonen pada perlumbaan terakhir di litar Interlagos, Brazil menyaksikan dia meraih kejuaraan dunia pertama dalam kariernya pada tahun 2007 selepas memenangi perlumbaan dengan kelebihan satu mata (110). Kemenangan itu nyata melenyapkan impian Hamilton untuk menjadi rookie pertama dan juga impian Alonso untuk mempertahankan kejuaraan. Kelebihan satu mata itu sudah cukup menceritakan betapa sengitnya perebutan kejuaraan dunia pada 2007.


"Ferrari ibarat keluarga yg hebat buat saya dan saya berbangga dapat menghadiahkan gelaran juara kepada mereka," kata Kimi. Kejayaan Kimi merangkul kejuaraan dunia merupakan keputusan paling sensasi dalam musim yg paling dramatik dalam sejarah F1 kerana dia bukanlah pilihan untuk muncul juara dunia. Kimi menjadi pemandu Finland ketiga yg berjaya merangkul gelaran Juara Dunia F1, selain Keke Rosberg (1982) dan Mika Hakkinen (1998/99). Kimi sebelum ini beberapa kali mencuri tumpuan untuk memenangi gelaran itu namum sekadar naib juara pada 2003 dan 2005. Pada 2003 dia bersaing sengit dengan Schumacher, hanya dipisahkan dua mata. Pada 2005, Kimi sekali lagi menguasai petak depan sebanyak 5 kali dan 5 kali menang, namum sekadar muncul naib juara.


Kimi tampil pertama kali bersama pasukan Sauber pada 2001 sebelum berhijrah ke pasukan McLaren pada 2002 dan bakatnya dalam perlumbaan F1 mula terserlah dengan berjaya meraih 3 kali pelengkap podium dan sekali tempat ke-2. Pada tahun 2006 jentera Mclaren gagal untuk memenangi perlumbaan dan setelah 5 tahun bersama McLaren, Kimi berhijrah ke pasukan Ferrari. Kimi menggantikan tempat yg ditinggalkan oleh Schumacher pada 2007. Kimi mendapat pujian dari Schumacher ketika itu yg bertindak sebagai penasihat teknikal Ferrari. "Ia memang penyudah yg cukup menarik dan hebat," dalam satu kenyataan di dalam laman web www.michael-schumacher.de selepas Kimi dan Massa mengungguli 1-2 buat pasukan Ferrari.

Pada tahun 2008, Kimi bermula cemerlang namun gagal mempertahankan kejuaraan dan membantu rakan sepasukannya Massa dalam perebutan juara dengan Hamilton. Tahun 2009 pula, sekali lagi jentera Ferrari kurang bersaing dengan pencabar-pencabar utama lain. Selepas gagal mendapatkan khidmat dengan mana-mana pasukan dalam F1, Kimi mengumumkan untuk meninggalkan dunia F1. Kimi meneruskan kariernya dalam sukan lumba dengan menyertai rally.


Perkembangan terkini pemilik pasukan Renault, Gerard Lopez dikhabarkan akan cuba mendapatkan khidmat Kimi Raikkonen untuk musim 2011 bagi menggantikan Petrov yang setakat ini masih lagi tidak menunjukkan prestasi memberangsangkan. Kimi Raikkonen telahpun menegaskan sebelum ini bahawa dia tidak akan kembali ke kancah sukan F1 jika tidak diberikan jentera yang mampu mencabar kejuaraan dunia.

6 comments:

KuBi July 4, 2010 at 4:08 AM  

aku suka main lumba beskal jer!! hehehe

NiZaM Limited July 4, 2010 at 9:42 AM  

bestnye kalo berbakat dlm sukan..
tak payah nak belajar tinggi2..takyah pening2 pale pon bleh jadi kaye..=p

Cik Bucken July 4, 2010 at 5:37 PM  

cik bucken minat die nih dr zaman skolah dulu.siap ade poster die lagik..ehehe

Mah@mahu July 5, 2010 at 2:48 AM  

dia tak mampu lawan ariel dari indon hehehhe lagi ketua playboy wakakakka...

Nine July 5, 2010 at 4:27 AM  

Kaya & hensem lak tu, ramai pompuan nak, tu yg jadi playboy sikit :)

thanks Irfan atas info nih nice :)


Recent Comments

Editor

My photo
Hi my name is iRfan Johan. I run this blog as a fan of Fernando Alonso. This is not just F1, but this all about Racing. Thanks for visiting.
myfreecopyright.com registered & protected

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP