featured-content

Salah ke berbuka puasa di Masjid?

Seorang sahabat bertanya, "Ke mana nak berbuka puasa hari ni?"
Kata saya, "Di masjid Pantai Dalam pun boleh, Masjid Shah Alam pun boleh..."
"Gila!" katanya.

Terkejut saya, kenapa pula gila???

"Apa kelas berbuka di masjid?" tanyanya.
"Kelas apa yang tuan nampak?" tanyaku, tidak menjawab.
"Takkan nak berbuka di masjid, banyak kan hotel atau restoran buat majlis berbuka?" celotehnya, diakhiri soalan juga.
"Di mana-mana pun boleh, yang penting amal kita bernilai ibadah di sisiNya."
"Yelah engkau... mula la nak ceramah tu..."

Walaupun umat Islam beranggapan berbuka puasa di rumah lebih seronok, tetapi ramai yang tidak menyedari mengakhiri puasa setiap hari di masjid juga amat meriah apabila menikmati juadah bersama jemaah. Dengan kemewahan rezeki yang melimpah ruah, ramai umat Islam lebih suka berbuka puasa di restoran, atau di hotel berbanding dengan di masjid. Kalau yang datang ke masjid pun

Semakin ramai berbuka puasa di masjid walaupun tidak semua tetapi tinjauan The Malaysian Insider di Masjid Jamek Kampung Baru di Kuala Lumpur cukup teruja dengan kehadiran masyarakat tempatan dan luar.

Di manapun kita berbuka puasa, yang penting amal kita bernilai di sisiNya. Amin.

8 comments:

illianahidayah August 19, 2010 at 12:25 AM  

kelas berbuke puasa di masjid @ surau mmg xdpt dilihat oleh mata kasar manusia, sebab manusia akan nampak "ala...dia ni nak jimat bajet" "ala..dia ni malas nak masak".. padahal berbuka beramai-ramai pahala berlipat kali ganda.. maghrib pun dapat ditunaikan awal, terawih turut terpelihara :)

Nine August 19, 2010 at 12:34 AM  

setakat la baru 2 kali berbuka kat Masjid, best jugak..lagipun dekat jer ngan Umah...Irfan selalu ker berbuka kat masjid ?

n4dh!3r4 August 19, 2010 at 1:02 AM  

takda buruk kat mana pun kalau berbuka kat masjid.. kat hotel@ restoran mahal tu la yg buruk sebab ragu2 dgn status halal makan kat situ..

iRfan Johan August 19, 2010 at 1:03 AM  

illianahidayah: betol tue..sebab tu tuhan sembunyi kn bentuk ganjaran, biar yg betul2 beriman je ikut perintahNya dengan ikhlas.

nine: surau je..masjid belum lagi. hehe...

sabrina fuzi August 19, 2010 at 10:02 AM  

irfan..good job...nina pun buke kat masjid utm yg baru kot...syok je buke rmai2...byk pahala kot...

Nurul a.k.a Riko August 20, 2010 at 2:48 PM  

Berbuka di masjid mmg manyak kelebihan...cuma org yg buta hati ajer jer tak nampak kelebihan tsbt.

Makan kat hotel..tak sedap maner pun...mahal jer lebih.

kliks August 21, 2010 at 5:20 AM  

nak buka puasa pun kene ade kelas ke? Gile la die tu

EYQA ♥ August 21, 2010 at 6:30 AM  

best nyer kalau dpt buka puasa kat masjid !

Recent Comments

Editor

My photo
Hi my name is iRfan Johan. I run this blog as a fan of Fernando Alonso. This is not just F1, but this all about Racing. Thanks for visiting.

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP