featured-content

Sistem Piramid

Rata-rata orang apabila mendengar suatu sistem yg di panggil sistem pyramid ini ramai yg cenderung kepada persepsi yg negatif. Dalam sedar atau tidak sistem pyramid tidak pernah lari dari kehidupan kita. Dalam struktur masyarakat sendiri adalah piramid. Struktur sistem ini tetap digunakan kerana sistem ini adalah susunan mengikut heiraki. Sudah menjadi lumrah orang-orang yg mempunyai high population income akan berada diatas dalam masyarakat dan dikategorikan upper class seterusnya diikuti middle class, working class dan lower class.

Siapa golongan upper class? Peratusan mereka ini tidak banyak mungkin hanya 5%. Middle class pula golongan yg berduit dan mereka ini lebih ramai dari upper class. Working class yg masih bekerja dan lower class yg terus bekerja untuk hidup. Begitu juga dalam struktur organisasi sesebuah syarikat. CEO akan menerima gaji paling tinggi dalam organisasi. Berapa ramai CEO? Hanya seorang. Dan yg bawah sekali ialah pekerja biasa dalam organisasi iaitu Kerani. Kerani menerima gaji yg rendah berbanding penjawat jawatan yg lebih tinggi darinya. Bukankah ini juga struktur sistem piramid? Menggunakan konsep yg sama. Tetapi dalam organisasi ramai yg menghalalkan sistem piramid.

Bila sistem piramid diadakan dalam pemasaran rangkaian (MLM) persepsi negatif akan timbul. ‘Siapa masuk dulu yg dapat banyak duit, orang atas saja yg kaya’. Bagi saya itu adatlah sebabnya orang yg masuk dulu, terlebih dahulu menempuh cabaran dan dugaan dalam pemasaran rangkaian. Sudah pasti akan berada diatas. Bukankah pelik jika orang yg masuk kemudian terus berada diatas. Itu satu manipulasi. CEO dalam organisasi juga melalui perkara yg sama, berapa lama CEO itu bekerja untuk berada pada tahap itu? Tiada kesalahan dalam sistem piramid. Yang salah hanyalah konsep yg digunakan iaitu orang diatas akan 'makan' orang bawah tanpa mengira siapa yg buat sponsoring.

Lihat Profile lengkap saya iRfan Johan

1 comments:

Onelove...Jambu merah warna August 12, 2010 at 6:35 AM  

hurm...tetapi..lain skt ngan MLM kan.. MLM x buat keje pn just cari2 org..tp lau mcm syarikat ke diorg wt keje yg btul keje..itu lain kot..huhuhu


Recent Comments

Editor

My photo
Hi my name is iRfan Johan. I run this blog as a fan of Fernando Alonso. This is not just F1, but this all about Racing. Thanks for visiting.
myfreecopyright.com registered & protected

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP