featured-content

Dr. Mahathir & Sukan Permotoran


Tun Dr. Mahathir merupakan individu yang bertanggungjawab mewujudkan sukan permotoran skala besar dalam negara dengan pembinaan Litar Antarabangsa Sepang (SIC). Litar ini terletak kira-kira 85km dari pusat bandar Kuala Lumpur. Litar yg hanya mengambil masa selama 14 bulan untuk disiapkan ini dilancarkan pada 9 Mac 1999. Pembinaan litar ini oleh seorang arkitek dan pereka bentuk litar berbangsa Jerman iaitu Hermann Tilke. Bangunan yg dilengkapi dengan pelbagai kemudahan moden dan canggih itu menerima penghormatan meletakkan logo F1 pada nama Dr. Mahathir. Antara sukan lumba yg berlangsung di litar Sepang selain perlumbaan F1 adalah MotoGP, Super Siri Malaysia, Merdeka Millennium Endurance, A1 dan banyak lagi.


Idea kreatif Dr. Mahathir ini menjadikan Malaysia sebagai tuan rumah kejohanan penuh berprestij F1 Petronas Grand Prix, buat julung-julung kalinya. Penglibatan Malaysia dalam F1 semakin berkembang selepas syarikat petroleum nasional, Petronas terlibat dalam menaja pasukan Sauber, BMW dan kini Mercedes GP. Alex Yoong menambah sejarah dengan muncul sebagai pemandu F1 pertama Malaysia yg beraksi untuk pasukan Minardi pada 2001. 2010 menyaksikan kehadiran pasukan F1 Lotus Racing terus melonjakkan nama Malaysia dan ia sebagai merialisasikan hasrat Dr. Mahathir yg mahu Malaysia terlibat dalam industri perlumbaan berprestij itu. Lebih bermakna apabila Fairuz Fauzy menjadi pemandu uji pasukan.



PROTON atau Perusahaan Otomobil Nasional Sdn Bhd juga berasaskan idea Dr. Mahathir kepada presiden Mitsubishi sebagai syarikat automotif pertama Malaysia. Perbadanan Industri Berat Malaysia Berhad (HICOM) berperanan dalam membuat penyelidikan. Proton Saga merupakan keluaran model pertama yg berasaskan model Mitsubishi Lancer Fiore. Bertitik tolak dari permulaan ini membawa kepada kereta pertama buatan Malaysia sepenuhnya iaitu Proton Waja. Juga dikenali Proton Impian di Eropah. Bukan sahaja mampu mereka bentuk kereta, Proton juga menghasilkan enjin Campro, yg pertama dikeluarkan oleh pembuat kereta Malaysia dengan kerjasama Lotus. Dengan adanya enjin Campro telah membuktikan kemampuan Proton untuk membina enjin yang berkuasa.

Dr. Mahathir menjadi pemimpin pertama di dunia menjawab pertanyaan secara langsung di Internet pada 1995. Anda semua boleh pergi melawat di blog chedet.co.cc/chedetblog.

10 comments:

Khidhir July 5, 2010 at 8:02 AM  

Dr Mahathir mmg terbaik..

Magoo,  July 5, 2010 at 8:50 AM  

good information...
huhu~

Eyl July 5, 2010 at 8:56 AM  

sempoi dr.mahathir ni. memang la minat bab kereta, kalo tak dye xbuat proton saga.hehe

NiZaM Limited July 6, 2010 at 2:40 AM  

Dr. M ni memang pandang jauh..pembangunan negara banyak drpd jasa dia..dah tak jadi PM pon stil aktive kluarkan dana utk Rachel Correy..

Ezad July 6, 2010 at 2:42 PM  

Mahathir.. my idol... die ni luar biasa.. kire superhuman r...

Rina Azam July 7, 2010 at 8:46 PM  

Tun is my idol!! now..tomorrow...and forever =p

miZz_nizZ August 27, 2010 at 10:04 PM  

dr. mhthir pkir jauh ke dpn..seorg yg brani,bijak n lantang bersuara. org len pn aku rase xbrani cite sal nuclear israel,psal dmocary Us, pasal tony blair pnipu.smue die brani wt.yg len skadar jaguh kg n kmdiannye ade gakla yg g backing2 org luar.sadis tol.

tmpang tnye yg ckp jwb online dlm internet tu entry yg mne?bile.tingin nk bce


Recent Comments

Editor

My photo
Hi my name is iRfan Johan. I run this blog as a fan of Fernando Alonso. This is not just F1, but this all about Racing. Thanks for visiting.
myfreecopyright.com registered & protected

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP