featured-content

GP Abu Dhabi : Juara Milik Vettel

Pemandu Red Bull Racing, Sebastian Vettel muncul Juara Dunia Pemandu F1 termuda selepas menjuarai perlumbaan terakhir di Litar Yas Marina Abu Dhabi. Vettel yg berusia 23 tahun dan 134 hari memanfaat kedudukan grid mula petak pertama dengan memulakan perlumbaan dengan sempurna di depan Hamilton dan terus kekal di hadapan sehingga tamat 55 pusingan.. Hamilton tetap memberi tekanan kepada pemandu Jerman itu tetapi tidak berjaya mengekang kemaraan pemandu muda itu.
Permulaan yg sedikit perlahan pemandu Ferrari, Fernando Alonso apabila sebaik perlumbaan dimulakan Jenson Button  terlebih dahulu melalui selekoh pertama. Button bermula cemerlang pada permulaan perlumbaan dengan memintas Alonso untuk tempat ke 3 di sini. Keadaan mula berubah apabila safety car keluar untuk mengawal litar apabila jentera Mercedes GP yg dipandu Schumacher bergesel dengan jentera Rosberg sehingga berpusing dan dirempuh oleh Liuzzi. Selama 4 pusingan dikawal safety car perlumba dari kelompok pertengahan memasuki pit untuk tukar ke tayar prime lebih awal.

Strategi yg tidak tepat telah memusnahkan harapan Alonso untuk kekal ditempat ke 4. Alonso memasuki pit stop lebih awal kerana terikut rentak Webber yang masuk pit stop lebih awal dan terperangkap dibelakang Vitaly Petrov dengan jentera Renault. Webber turut terperangkap dan kekal di belakang Alonso. Alonso menamatkan perlumbaan di kedudukan ke 7 dan muncul naib juara dunia. Mark Webber di tempat ketiga keseluruhan selepas sekadar menamatkan perlumbaan semalam di tempat ke 8.


0 comments:


Recent Comments

Editor

My photo
Hi my name is iRfan Johan. I run this blog as a fan of Fernando Alonso. This is not just F1, but this all about Racing. Thanks for visiting.
myfreecopyright.com registered & protected

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP