featured-content

GP Brazil : Vettel Hampiri Juara

Kedudukan 1-2 pasukan Red Bull kali ke-4 membawa kepada kejuaraan kategori pengeluar yg pertama dalam sejarah pasukan. Red Bull yg berusia 6 tahun mula menunjukkan sebagai kuasa baru dalam F1 pada tahun 2009 apabila menjadi pencabar utama pasukan Brawn GP (kini Mercedes GP) yg menjuarai kategori yg sama. Jentera RB6 yg diihasilkan oleh Adrian Newey merupakan jentera F1 terbaik musim ini dengan penguasaan atas setiap litar lumba dan merupakan pasukan paling pantas di sepanjang perlumbaan tahun ini, namun menghadapi pelbagai cabaran akibat kesilapan pelumba serta masalah mekanikal.

GP Brazil di litar Interlagos dimenangi oleh Sebastian Vettel diikuti rakan sepasukan Mark Webber. Vettel kini menduduki tempat ketiga keseluruhan kategori pemandu dengan 231 dan Webber kedua dengan 238 mata. Juara Dunia berganda Fernando Alonso sentiasa mengekori rapat kedua-dua pemandu pasukan Red Bull dengan penamat tempat ke 3. Alonso kini mengumpul 246 mata sebagai pendahulu kategori pemandu.

Pelumba Williams Nico Hulkenberg gagal memanfaat kedudukan petak pertama apabila seawal selekoh pertama Vettel telah berjaya memintas dan Vettel terus kekal menguasai litar sepanjang 71 pusingan dengan catatan 1 jam 33 minit dan 11.803 saat. Webber yg ketinggalan di belakang Vettel juga memberi cabaran dengan hanya dipisahkan tidak sampai 3 saat di belakang. Alonso yg banyak kehilangan masa ketika cubaan untuk memintas Hamilton dan Hulkenberg untuk berada di kedudukan ke 3. 

 "I think we lost too much ground in first laps of the race, trying to overtake Hamilton and then Hulkenberg" -Alonso-

Kedudukan itu kekal sehingga tamat perlumbaan. Namun ketika berbaki 6 pusingan, Alonso memberi sedikit tekanan kepada Webber dengan mengejarnya. Walaupun gagal untuk terus mencabar Webber, Alonso tetap menamatkan perlumbaan di atas podium kali kelima berturut-turut sejak  menjuarai GP Itali. Kejuaraan Dunia F1 akan ditentukan pada perlumbaan seterusnya di litar terakhir iaitu Litar Yas Marina, Abu Dhabi pada November ini. Nantikan ramalan kejuaraan dari saya. -iRfan Johan-

1 comments:

Miss MiMi Missy November 8, 2010 at 8:48 AM  

I NAK ALONSO MENANG
MNAT CGT2 KAT ALONSO COZ ALONSO LOW PROFILE JEW...
CAHIYOK ALONSO
:)


Recent Comments

Editor

My photo
Hi my name is iRfan Johan. I run this blog as a fan of Fernando Alonso. This is not just F1, but this all about Racing. Thanks for visiting.
myfreecopyright.com registered & protected

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP